מה כל כך רע באמירת שבחים לילדינו?
מילות שבח מתייחסות לעושה ואילו משפטי עידוד מתייחסות למעשה להשקעה ולמאמץ.
דוגמא: במקום לומר לילד "אתה הכי חכם ".אפשר לומר. "אתה מצליח להסביר ולתאר דברים בצורה כל כך בהירה ".
- שימוש מופרז בשבחים גורם לילד תלות בשבחים ולמילות הלל .בחיי היום יום הילד ינחל אכזבה כל פעם שלא יתפעלו ממנו.
- מילות עידוד שמתייחסות לתהליך ולאופן שהדברים נעשים עוזרים לילד לפתח אימון והערכה לכוחותיו.
- שבח ,מעורר ציפיות גבוהות מהילד וכמו שנאמר :כגודל הציפיות כך גודל האכזבות.
- שבח מעורר חרדה אצל הילד .הילד חושש שאם הוא יקבל פחות מהציון 100 הוא לא יהיה שווה.
מה נעשה במקום שבח ?
נשתמש בעידוד
מה זה עידוד?
כל דבר שמעלה את ערך האדם בעיני עצמו
איך עושים זאת?
- הקשבה-הקשבה מלאה כנה, בזמן ההקשבה לא לייעץ, לא להסביר הילד מרגיש בשעה שמקשיבים לו שהוא חשוב משמעותי ומעניין.
- הבנה– להבין מה בדיוק השני רוצה להגיד לי.
- הדגשת החיוב-להתמקד ביש ולא באין "אני יודעת שאת יכולה "."את טובה ב…"
- דגש על ההשקעה ועל המאמץ לא רק על התוצאה .התוצאה-היא פועל יוצא של ההשקעה.
- להפוך סיטואציה מתסכלת לסיטואציה מצמיחה למשל: נשפך החלב –"זה קורה ננקה ביחד"
- נכשלת במבחן –"אני מעריכה את המאמץ שלך לקראת המבחן."
- להימנע מהשוואות. הן לא מעודדות
- לזכור –משגיאות לומדים-ולא להיבהל מטעויות שמהם ניתן ללמוד.
- שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה
מחקרים מראים שילדים מתפתחים טוב יותר באווירה :מקבלת ,תומכת, אופטימית ומעודדת.
חוסר בטחון עצמי הוא תוצאה של אווירה ביקורתית ושיפוטיות.